Rechten van passagiers die naar Canada vliegen

Bewerkt: jan 09, 2024 | Tags: Canada reisbeperkingen, Rechten van luchtreizigers

Voor reizigers van en naar Canada houdt de Canadian Transportation Agency (CTA) toezicht op de regels en rechten met betrekking tot vluchten. Er is een schat aan informatie beschikbaar om ervoor te zorgen dat passagiers de regels en hun rechten tijdens het reizen begrijpen.

Air Passenger Rights when flying to Canada
Rechten van vliegtuigpassagiers die naar Canada vliegen

Duidelijke communicatie

Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om duidelijk te communiceren met alle passagiers en dit omvat het informeren van klanten over het beleid met betrekking tot annuleringen, vertragingen, zitplaatsen voor minderjarigen, verloren of beschadigde bagage en redenen voor instapweigering indien van toepassing. Ze moeten de passagiersrechten duidelijk uiteenzetten en manieren aangeven om problemen op te lossen. Reizigers informeren over de redenen voor verstoringen van vluchten is ook een vereiste. Luchtvaartmaatschappijen zijn ook verplicht om passagiers regelmatig te informeren over de status van vertragingen en om ervoor te zorgen dat er geschikte communicatiekanalen beschikbaar zijn voor mensen met een handicap.

Vertragingen en annuleringen

Wanneer een vlucht geannuleerd of vertraagd is, moet de luchtvaartmaatschappij de passagiers uitleggen waarom de vlucht geannuleerd of vertraagd is, welke normen en voorwaarden ze eventueel kunnen verwachten en de minimumniveaus van compensatie die je eventueel kunt eisen. Bovendien moet de luchtvaartmaatschappij uitleggen welke verhaalsmogelijkheden je hebt tegen de luchtvaartmaatschappij en welke opties je hebt met CTA.

Het is ook belangrijk dat de luchtvaartmaatschappij een nieuwe vlucht aanbiedt op het moment dat deze beschikbaar is, en als een vlucht vertraagd is moeten ze elke 30 minuten een update geven tot een nieuwe vertrektijd wordt gegeven of alternatieve reisarrangementen zijn gemaakt.

Wanneer de reden voor een annulering of vertraging onder de controle van de luchtvaartmaatschappij valt en geen verband houdt met de veiligheid, komen klanten in aanmerking voor terugbetaling of omboeking van de vlucht. Wanneer een vluchtwijziging zoals een annulering of vertraging buiten de controle van de luchtvaartmaatschappij valt, hebben passagiers recht op omboeking.

Wanneer instappen wordt geweigerd door botsingen

In bepaalde omstandigheden zijn er minder stoelen beschikbaar in een vliegtuig dan het aantal passagiers dat bij de luchtvaartmaatschappij heeft geboekt en op tijd is aangekomen met de relevante documenten. Deze situatie staat bekend als 'bumping' en er zijn bepaalde regels die in deze situatie van toepassing zijn. Ten eerste moet een luchtvaartmaatschappij in eerste instantie vragen naar vrijwilligers die bereid zijn om van vlucht te wisselen en als vrijwilligers bevestigd worden, moet de luchtvaartmaatschappij hen een nieuw reisschema geven met de nieuwe status en gegevens.

Als er geen vrijwilligers gevonden kunnen worden, moet de luchtvaartmaatschappij een instapprocedure met prioriteit hebben om te bepalen welke passagiers 'gebumpt' moeten worden. Dit kunnen bijvoorbeeld gehandicapten, gezinnen en niet-begeleide minderjarigen zijn. Bovendien mag de luchtvaartmaatschappij passagiers die al aan boord zijn niet verwijderen, tenzij om veiligheids- of gezondheidsredenen.

Reizigers die 'gebumpt' worden hebben recht op een bepaalde standaardcompensatie en een omboeking of terugbetaling en de luchtvaartmaatschappij moet deze voorwaarden duidelijk communiceren.

Vertragingen op de startbaan

Als een vertraging optreedt wanneer de deuren van het vliegtuig al gesloten zijn, klaar om op te stijgen, staat dit bekend als een 'tarmac delay' en luchtvaartmaatschappijen moeten in deze omstandigheden verplichte voorwaarden voorzien, waaronder: toegang tot toiletten; adequate verwarming; koeling en ventilatie; gepaste hoeveelheden eten en drinken, en ze moeten ook manieren faciliteren om passagiers in staat te stellen te communiceren met anderen die niet in het vliegtuig zitten, indien mogelijk.

Als de vertraging 3 uur of meer duurt, moet het vliegtuig terugkeren naar de gate voor ontscheping. Uitzonderingen doen zich voor in omstandigheden waar dit niet haalbaar is om veiligheidsredenen, of als er een mogelijkheid is dat het vliegtuig kan opstijgen binnen een periode tot 45 minuten na de vertraging van 3 uur.

Weigering tot vervoer

Om ervoor te zorgen dat u bij aankomst aan de gate niet het recht op vervoer wordt geweigerd, is het noodzakelijk dat u relevante en geldige reisdocumenten hebt, zoals uw paspoort en een geldige reistoestemming, zoals een Canada eTA of bezoekersvisum. Je moet je ook fatsoenlijk gedragen en de uiterste incheck- en instaptijd niet missen. Om extra redenen van reisweigering te voorkomen, is het echter noodzakelijk dat passagiers de regels van de luchtvaartmaatschappij vóór de vlucht volledig controleren en proberen vertragingen bij de reis naar de luchthaven te voorkomen.

Algemene voorwaarden vliegticket

Klanten die vliegtickets kopen, moeten de voorwaarden van hun tickets controleren, aangezien sommige luchtvaartmaatschappijen kosten aanrekenen voor passagiers die hun vlucht willen wijzigen. De kosten zijn gebaseerd op het gekochte type ticket, de beschikbaarheid en prijs van een nieuwe boeking en eventueel toegevoegde belastingen en toeslagen.

Reisbeperkingen

Een reservering vormt geen reismiddel en is slechts een registratie van de transactie met een bepaalde luchtvaartmaatschappij. Wanneer een betaling is ontvangen, wordt een reservering gemaakt en geeft de luchtvaartmaatschappij tickets uit die aan de reservering zijn gekoppeld, zodat de klant kan reizen.

Het is belangrijk om alle reserveringsgegevens te controleren die je hebt ontvangen voordat de tickets worden vrijgegeven door de luchtvaartmaatschappij, en dit geldt ongeacht of je de reservering rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij hebt gemaakt of via een reisboekingswebsite van derden. Controleer of je naam correct gespeld is en overeenkomt met je paspoort en andere documenten, en of de getoonde informatie correct is.

Beschadigde, vertraagde en zoekgeraakte bagage

Het is onvermijdelijk dat bagage soms beschadigd, vertraagd of zoek raakt bij een luchtvaartmaatschappij. In deze omstandigheden moeten passagiers contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij en binnen 7 dagen een schriftelijke claim indienen wanneer bagage beschadigd is. Voor zoekgeraakte bagage moet binnen 21 dagen een claim worden ingediend. Als je problemen hebt met bagage is het dus belangrijk om de deadline voor claims van luchtvaartmaatschappijen te weten te komen, anders is het mogelijk dat ze de claim niet honoreren als deze buiten de gegeven tijdsperiode valt. Als bagage beschadigd, vertraagd of zoek is, zijn claims voor gemaakte kosten beperkt tot ongeveer $2.300.

Kinderen jonger dan 14: Zitplaatsen met een ouder of voogd

Luchtvaartmaatschappijen zijn nu verplicht om ervoor te zorgen dat kinderen jonger dan 14 jaar in de buurt van een ouder, voogd of mentor zitten. De afstand tussen een kind en zijn ouder of voogd hangt af van de leeftijd van het kind op het moment van de reis. Kinderen jonger dan 5 jaar moeten in een stoel naast een ouder, voogd of mentor zitten. Kinderen van 5 tot 11 jaar moeten in dezelfde rij zitten als een ouder of voogd en mogen niet meer dan één rij van elkaar verwijderd zijn. Kinderen van 12 tot 13 jaar mogen niet meer dan één rij verwijderd zijn van een ouder of soortgelijke verzorger.

Minderjarigen zonder begeleiding

Sommige luchtvaartmaatschappijen accepteren kinderen van 5 tot 11 jaar zonder begeleiding en zorgen voor begeleiding bij het inchecken en bij aankomst op de luchthaven van bestemming. Er zijn echter meestal kosten aan verbonden, dus het is belangrijk om de voorwaarden en kosten van een luchtvaartmaatschappij te controleren voordat je een vlucht boekt voor alleenreizende kinderen.

Als het om internationale reizen gaat, moeten luchtvaartmaatschappijen hun beleid met betrekking tot niet-begeleide minderjarigen bekendmaken. Ze mogen kinderen jonger dan 5 jaar niet laten reizen zonder ouder of voogd en de persoon die het kind begeleidt moet minstens 16 jaar oud zijn.

Muziekinstrumenten vervoeren

Luchtvaartmaatschappijen moeten een beleid hebben met betrekking tot het vervoer van muziekinstrumenten. Ze moeten de juiste vergoeding opnemen in hun algemene voorwaarden, inclusief beperkingen voor de grootte, het gewicht en de hoeveelheid, evenals opties wanneer een vlucht wordt verschoven.

Toegankelijk vervoer aanbieden

Mensen met een handicap hebben fundamentele rechten op toegankelijkheid wanneer ze reizen met een Canadees vervoersnetwerk. Dit moet duidelijk worden beschreven in het beleid en de procedures van de luchtvaartmaatschappij. De CTA biedt hulp bij zorgen of klachten over vluchten van en naar Canada. De CTA biedt ook hulp bij bus-, trein- en veerbootvervoer tussen territoria of provincies of tussen de VS en Canada en bij treinstations en veerboten en busmaatschappijen in Canada.

All-inclusive reclame

Alle reizen waarvoor reclame wordt gemaakt in Canada of die hun vertrekpunt hebben in het land, moeten all-inclusive luchtvaartprijzen vermelden in promotiemateriaal. Dit moet de totale prijs omvatten, inclusief alle vergoedingen, belastingen en toeslagen, een minimumbeschrijving van de aangeboden luchtdiensten zodat het punt van vertrek en bestemming worden weergegeven en ook of het een enkele reis, retour of retour betreft. De adverteerder moet ook eventuele reisbeperkingen of beschikbaarheidsperiodes voor gepromote aanbiedingen vermelden.

Conclusie

Dit artikel geeft een kort overzicht van de rechten van passagiers die van of naar Canada reizen. Reizigers moeten zich bewust zijn van hun rechten. In het geval dat een regel of wet is overtreden, kunnen reizigers een klacht indienen bij de CTA over de actie van een luchtvaartmaatschappij om hun rechten te schenden en, indien nodig, met de hulp van de CTA verhaal halen.